lauantai 5. tammikuuta 2008

Vanha merimies muistelee...



Juopoteltiin yhden rahtilaivan messissä illalla ja porukka lähti siitä hytteihinsä ja mä muistin että jätin päivällä palohälyttimen pois päältä. Menin prykalle (komentosilta) laittaa palohälytintä päälle niin se perkeleen perämies sano mulle, että "vahtitäkkäri" on vetänyt pystyyn ja se on yksin siellä (ei sais olla yöllä).

Oltiin tulossa pohjoisespanjasta (bilbao) ja oltiin jossain merenkurkussa (raaheen menossa muistaakseni). Se sanoi mulle että väistele noita jäälauttoja ni mä käyn byssas keittää kahvii. Ei mulla ollut silloin YT-kirjaa, enkä todellakaan olisi saanut ajaa laivaa.

Tuntui ettei se perkele tule sieltä koskaan takaisin, mietin jo vetää paakin ylös ja pysähtyä kun joka ruudussa viiva jota pitäisi seurata, muuttui punaiseksi ja piipitti. Mä väistelin vaan jäälauttoja niin kuin pyydettiin (170m pitkä laiva DWT 20 tuhatta tonnia) ja meillä oli
lasti päällä.

Kattekatissa tuli joku "huvivene" vastaan eikä meillä ollut mitään mahiksia väistää, saatikka pysähtyä kun sitten menetetään potkurivirtaus peräsimestä ja ollaan heti karilla.

Laivassa oli kaksi visseliä, tyfoonia eli sumutorvea. Keulassa sähköllä tomiva eikä mitään vaikutusta (huviveneen miehistö sammunut tai jotain). Korsteenissa on toinen sumutorvi, mitä ei käytetä koskaan (siihen tulee paineilma pääkoneen startti-ilmapulloista, 30bar) se pitää ihan helvetin kamalaa meteliä, mutta ei sieltä veneestä herännyt kukaan. Ajettiin yli ja ilmoitettiin tanskan rannikkovartiostolle.

En oo kuullut mitään siitä sen jälkeen...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti