tiistai 1. helmikuuta 2011

Koulusurma on

Suomalainen Tiedeakatemia on koonnut yhteen tieteellisen tiedon koulusurmista, niiden taustoista ja ehkäisystä.

Koulusurmaajat ovat olleet toveripiirissä kiusattuja ja eristettyjä. He ovat ilmoittaneet tekojensa motiiviksi koston kärsimästään vääryydestä. Koulusurmille onkin luonteenomaista suunnitelmallisuus ja näyttämöllisyys. Tekijöiden motiiveina ovat kosto ja kunnian palauttaminen.

Lainauksia:

Suomessa itsemurha on yleisin nuorten miesten kuolinsyy, ja noin neljännes 15–24-vuotiaiden kuolemista on itsemurhia.

Amerikkalaisessa kulttuurissa itsemurhaa ei pidetä kunniallisena ja miehekkäänä tapana kuolla. Näyttävän joukkosurman sen sijaan arvellaan lisäävän toveripiirin arvonantoa ja mahdollistavan korkean
statuksen ryhmässä.

Uuden median merkityksestä kertoo se, että viime vuosikymmenen yhdysvaltalaiset ja japanilaiset koulusurmaajat ovat esitelleet motiivejaan ja tekojaan laajasti Internetin keskustelupalstoilla.

Jokelan surmatyön tekijä kuului koulusurmista kiinnostuneeseen verkkoyhteisöön, joka käsitteli yksityiskohtaisesti muun muassa Columbinen kouluampumisen tapahtumia. Kauhajoen kouluampuja oli esitellyt Internetissä ampumiskuvia ja videoita itsestään.

Koulusurmat ovat saaneet paljon näkyvyyttä, ja maailmanlaajuisen vertaisryhmän
arvonannon saavuttaminen onkin ollut yksi teon motiiveista.

Columbinen, Virginia Techin, Jokelan ja Kauhajoen koulusurmia voidaan siten pitää mediavaikutteisena kopiorikossarjana. Tosin koulusurmien tekijät tähtäävät laajempaan mediajulkisuuteen kuin minkä Internet tarjoaa.

Kirjoitin koulusurmaajien motiiveista v. 2008 blogiini.



--

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti